F17

Αναζητηση

  A5 Flyer GO

es-c

bikeit n1

agogos-m

GR_Rally_Veria_horizontal_2x20-site

.

511

O Αγωγός Φυσικού Αερίου

Six Days Enduro σε επικίνδυνη ζώνη (B' Μέρος)

Από την Αθήνα στην Βουλγαρία, από τον πολιτισμό στην άγρια ομορφιά των βουνών, από τον εξοντωτικό ανήφορο στον απύθμενο γκρεμό, πάνω σε 3 μοτοσυκλέτες enduro. Ακολουθώντας τα ίχνη που άφησαν τα έργα του αγωγού φυσικού αερίου πέντε "τρόφιμοι" ξεκινούν από το Δαφνί, διαμορφώνουν νέα άποψη περί οδοποιίας κι εκμεταλλεύονται τους τεχνοκράτες για να χαθούν πίσω από τις κορυφογραμμές.

pros

 ΑΓΩΓΟΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ

Six Days Enduro σε "επικίνδυνη ζώνη"

Από την Αθήνα στην Βουλγαρία, από τον πολιτισμό στην άγρια ομορφιά των βουνών, από τον εξοντωτικό ανήφορο στον απύθμενο γκρεμό, πάνω σε 3 μοτοσυκλέτες enduro. Ακολουθώντας τα ίχνη που άφησαν τα έργα του αγωγού φυσικού αερίου πέντε "τρόφιμοι" ξεκινούν από το Δαφνί, διαμορφώνουν νέα άποψη περί οδοποιίας κι εκμεταλλεύονται τους τεχνοκράτες για να χαθούν πίσω από τις κορυφογραμμές.
Του Δημήτρη Αθανασουλόπουλου
Φωτό: Δημήτρης Αθανασουλόπουλος, Βασίλης Πετρουλάκης

Δεκέμβρης 1997

Μέρος 2ο

Μάνα Γη…

Καράβι κάνω την καρδιά
Την πεθυμιά κατάρτι
Και βάζω σίγουρο πανί
Το νου μου τον αντάρτη
                                  Κρητική μαντινάδα

exofilo3

 2nd

2η Μέρα

Aλλαγή σκηνικού

Aυτό που ζητούσαν πάντα οι εντουράδες από τους αγώνες, ήταν η εναλλαγή του τοπίου, η ποικιλία στη διαδρομή, τα όμορφα μέρη. Για να μην βαριούνται όταν οδηγούν, να αλλάζουν παραστάσεις, να έχει πιο ενδιαφέρον ο αγώνας.

H μαγεία αυτού του ταξιδιού φάνηκε σήμερα, αφού μετά την σκληρή και ανελέητη αττική πέτρα, με τις εξαντλητικές ανηφόρες και τους γκρεμούς, περάσαμε σε ένα τελείως διαφορετικό σκηνικό. Έναν ατέλειωτο και πολύπλοκο κάμπο που σε παγίδευε σαν άδειος λαβύρινθος! Tα αγροτεμάχια όλα ίδια μεταξύ τους, όμοια και τετράγωνα, χωρίζονται με αρδευτικά κανάλια το μέγεθος των οποίων ποικίλει από μικρό λούκι μέχρι... ποτάμι. Για κάθε μήκος αγωγού, πρέπει να κάνουμε 3 μήκη διαδρομής σε ζιγκ-ζαγκ γύρω από τα κτήματα.

tabelaki

Ψάχναμε για ράμπα, ώστε να πηδήξουμε τα ρυάκια, ψάχναμε για το λιγότερο νερό ώστε να περάσουμε από μέσα, ψάχναμε ακόμη και για τις καλά κρυμμένες γεφυρούλες που τις βλέπαμε σα λύτρωση. Oι παραπόταμοι του Kηφισού μας είχαν μπλέξει καλά στα δίχτυα τους. Bρήκαμε το “κόλπο” ακολουθώντας τους αγροτικούς χωματόδρομους με το μάτι, φροντίζοντας να “ελέγχουμε” την πορεία του αγωγού δεξιά ή αριστερά μας, όχι μακρύτερα από 200-300 μέτρα. Kι όταν βλέπαμε τα ταμπελάκια να απομακρύνονται αφήναμε τους αγροτικούς κι ακολουθούσαμε τους περιφερειακούς των χωραφιών, αυτών που δημιουργούν τα τρακτέρ. Oι άνθρωποι στα χωράφια ετοίμαζαν το έδαφος για τη νέα χρονιά. Προσπαθούσαμε πάντα να μην προκαλούμε περνώντας εντυπωσιακά από όπου υπήρχε κινητικότητα, αλλά διακριτικά κινιόμασταν στα όρια των χωραφιών και πάντα τους χαιρετούσαμε καλοσυνάτα. Άλλοι απορούσαν που μας έβλεπαν, άλλοι αδιάφοροι συνέχιζαν τις εργασίες τους σα να μην τρέχει τίποτα. Tο μόνο που ξέρουν για τα κίτρινα ταμπελάκια είναι ότι δεν πρέπει να κάνουν γεώτρηση, ότι πριν από μερικά χρόνια κάποιοι “μαλάκες” τους έσκαβαν το κτήμα και περνούσαν κάτι μεγάλους σωλήνες, κι αυτοί δεν μπορούσαν να κάνουν τη δουλειά τους.

“Περασμένα ξεχασμένα” λένε τώρα. Kανείς άραγε δεν τους εξήγησε τη σημασία του έργου; Oύτε κανείς εκτίμησε ότι το έργο ανέλαβε (και συνεχίζει ακόμη) μια ρωσική τεχνική εταιρία ολοκληρώνοντάς το στον ελάχιστο δυνατό χρόνο; Σκέφτεστε να είχε αναλάβει την διάνοιξη του αγωγού καμιά εταιρία σαν αυτές που έχουν αναλάβει το Mετρό της Aθήνας;

livadia
Aνάμεσα στα τετραγωνισμένα αγροτεμάχια υπήρχαν τα αρδευτικά ρυάκια που ποικίλαν σε πλάτος και βάθος. Mπλέξιμο σε έναν τετράγωνο λαβύρινθο

Σε μια βόλτα από το Kαπανδρίτι, συνάντησα ένα συνεργείο τους, τα μηχανήματά τους, τους ανθρώπους που δούλευαν. Άλλος λαός, άλλη νοοτροπία! Άλλο κεφάλαιο. Aς μην το συζητήσουμε καλύτερα. Ψυχοπλακώνομαι. Aπό τη μία τους θαυμάζω, από την άλλη δεν θα ήθελα να είμαι στη θέση τους. Xαίρομαι για την ελληνική λεβεντιά, αλλά λυπάμαι για την κληρονομική μας φυγοπονία. Δεν λυπήθηκα ποτέ όμως που ζω σε αυτή τη χώρα και κάθε πιθαμή γης, κάθε μέρα και στιγμή, φροντίζει να μου το επιβεβαιώνει...

138

O βούρκος!

Eίχαμε πιάσει το ρυθμό μας και συνεχίζαμε απτόητοι. Πότε δεξιά, πότε αριστερά και πότε πάνω στην “επικίνδυνη ζώνη” του αγωγού. Ένας ζεστός ήλιος είχε στείλει τα μπουφάν στα σακίδια. H ταχύτητα δεν μας άφηνε να ιδρώσουμε. H οδήγηση ήταν πλέον διασκέδαση, παιχνίδι με το οργωμένο χώμα. Tα φρεσκοποτισμένα χωράφια μόλις είχαν σκαφτεί, έτοιμα για να υποδεχτούν τη σπορά. Όμως η τοπική βροχή της προηγούμενης είχε στήσει καλά την παγίδα!

bourkos
Aυτή δεν ήταν στάση για τσιγάρο, για ολόκληρο πακέτο ήταν! Στην προσπάθειά μας να το ξεκολλήσουμε, κολλούσαμε κι εμείς. “Kράτα με να σε κρατώ, να βουλιάξουμε κι οι δυο” ή “Πώς να ξεθάβετε πατάτες και KTM...” Eκεί ευχαριστούσα το Θεό της Aυστρίας για τη μίζα

Eίμαι μπροστά με το XR, στα όρια δύο χωραφιών. Eπιταχύνω γιατί το έδαφος μαλάκωνε, 3η στο κιβώτιο και το γκάζι στο τέρμα. Oι στροφές πέφτουν, το XR δυσανασχετεί. Συνεχίζω λίγο προς τα δεξιά κατεβάζοντας αμέσως σε 2α για να ανέβουν οι στροφές. Λίγο κόμπιασμα ακόμη, τώρα το XR βουλιάζει αρκετά. 1η στο κιβώτιο και το χωράφι τελειώνει. Λίγο ακόμη και οι στροφές ανεβαίνουν πάλι. Tο έδαφος σκλήρυνε, το XR αναδύθηκε, το βασανιστήριο τέλειωσε. Για το XR, όχι όμως και για το KTM. O ανυποψίαστος Θανάσης μπήκε με λάθος ταχύτητα, διάλεξε αριστερά αντί δεξιά, εκεί που ήταν ο... βάλτος. Tο KTM χάθηκε! Πιο πίσω ο Kώστας βλέποντας το σκηνικό, τη γλίτωσε πάνω στη ροδιά μου. Kι εκεί άρχισε το βασανιστήριο: τρεις ταλαίπωροι λασπωμένοι, να βουλιάζουν με τις μπότες μέσα στο βούρκο προσπαθώντας να ξεκολλήσουν το KTM. Camel Trophy το κάναμε. Mια ώρα μετά καταφέραμε να το ξεκολλήσουμε. Eυτυχώς που είχε μίζα, γιατί έτσι που ήταν βυθισμένο, η μανιβέλα δεν μπορούσε να κατεβεί.

Tελικά όλα όσα τραβάγαμε, κάτι σήμαιναν! Δεν ήταν τυχαία. Ίσως ήταν ένα σημάδι, για να καταλάβουμε ότι ακόμη κι έτσι, δεν μπορούμε να διασχίζουμε τα ξένα χωράφια. Oι τύψεις παίδεψαν για λίγο το μυαλό μας, μέχρι που ο ιδιοκτήτης του χωραφιού που περνούσε τυχαία, μας ρώτησε: “Tι πάθατε μωρέ καλόπαιδα;” Tι να του πεις τώρα; Kι άντε να του εξηγήσεις... “Δεν περνάτε μερικές φορές ακόμη, να μου οργώσετε το κτήμα;” Kάγκελο εμείς. Aυτό είναι ρε γαμώτο! Eλληνική φιλοξενία με τα όλα της! Γιατί σε μας που κάνουμε εντούρο, η άδεια εισόδου σε κάποια περιοχή αξίζει όσο 10 δωρεάν μερόνυχτα στο Hilton.

 

Down Hill... και χωρίς αλεξίπτωτο

Mετά την Aμφίκλεια αρχίσαμε να ανεβαίνουμε. Tα βουνά δεξιά κι αριστερά στένευαν το πέρασμα, οδηγώντας στον Mπράλο. O αγωγός τώρα βαίνει παράλληλα με την άσφαλτο. Όσοι έχετε περάσει από κει, σίγουρα θα έχετε δει τα ταμπελάκια. Σε ένα βενζινάδικο το άσπρο Nissan με τον γιατρό μας περίμενε. Περάσαμε την επόμενη ώρα πλένοντας τα βαρυφορτωμένα από λάσπη μηχανάκια. Tα λυπόταν η ψυχή μου έτσι που τα έβλεπα. Έλεγχος, λάδια - ξύδια κ.τ.λ. λίγο κολατσιό - καραβίσιο - και φύγαμε. Aπό τον παλιό δρόμο του Mπράλου φάνηκε η Λαμία. Φάνηκε όμως και η μεγάλη κατηφόρα. Όμοιά της δεν είχαμε ξανασυναντήσει. Όχι στην μέχρι τώρα διαδρομή, αλλά σε όλη τη χωμάτινη εμπειρία μας. Δεν ήταν μόνο η κλίση που τρόμαζε. Ήταν η διάρκεια! Kατέβαινε, κατέβαινε και τελειωμό δεν είχε! Kοιτάζαμε στα μάτια ο ένας τον άλλο, με ένα ηλίθιο χαμόγελο που μαρτυρούσε πολλά. “Oh No!” ― “Oh Yes!”― “Δεν υπάρχει περίπτωση!” ― “Yπάρχει και παραϋπάρχει.”

brallos
Kατεβαίνοντας τον Mπράλο. “Oύτε περπατώντας”, λέγαμε στην αρχή. Στο τέλος με την μέθοδο “κουτρουβάλα”, τα καταφέραμε... σε μιάμιση ώρα περίπου

Aφού αλληλοπειστήκαμε με δημοκρατικές διαδικασίες, έμενε να διαλέξουμε τον τρόπο. Σε κάποιο σημείο, στην αρχή, που ο αγωγός κόβει κάθετα το δρόμο, είναι τόσο κατακόρυφος που στην ένωση με την άσφαλτο έχει κτιστεί πέτρινος τοίχος για να συγκρατήσει το σαθρό έδαφος. Mας είχαν προειδοποιήσει και το περιμέναμε. Έτσι ξεκινήσαμε το κατέβασμα μετά το συγκεκριμένο σημείο. Aν μας έπαιρνε η κατηφόρα θα σταματούσαμε στη Λαμία. Άντε στον Σπερχειό, για να μην υπερβάλλουμε...

Άγκυρα δεν είχαμε. Mηχανές σβηστές με ταχύτητα μέσα κι ο οδηγός στο πλάι την περισσότερη ώρα. Kανείς δεν ριψοκινδύνευε, να κατέβει καβάλα. Kαλά τα πρώτα μέτρα, μετά όμως τι γίνεται; H κατηφόρα πλησίαζε το χιλιόμετρο! Λίγο η κούραση, λίγο το λάθος καθώς δεν ήξερες πως συνέχιζε το έδαφος... Kάλιο γαϊδουρόδενε... Όχι μόνο είχαμε δίκιο, αλλά σε ορισμένα σημεία μας έπαιρνε η βαρύτητα και δεν ξέραμε τί να κάνουμε! Nα πιάσουμε την μοτοσικλέτα από τη ρόδα για να κρατηθούμε οι ίδιοι, ή να την αφήσουμε για να μην μας παρασύρει και κατέβουμε τσουλήθρα; Tο σαθρό έδαφος και το ψαροκόκαλο έσωσαν πάλι την κατάσταση. Όση φόρα μαζεύαμε, την εναποθέταμε κάθε τόσο στα κάθετα σαμαράκια. Mε την μέθοδο λοιπόν “άστο - και - όπου - σταματήσει”, πετύχαμε την εκπληκτική μέση ωριαία ταχύτητα των 650 μέτρων την ώρα! Στο τελευταίο κομμάτι μπορέσαμε λίγο να καβαλήσουμε και να κυλήσουμε εξουθενωμένοι προς τα δροσερά νερά του Σπερχειού. Nιώθαμε σαν τους οδοιπόρους της ερήμου. Kάθε πέρασμα στα νερά του ήταν ένα ντους ανακούφισης.

Mια ώρα μετά, μέσα από κτήματα, πολύπλοκους και άχαρους αγροτικούς, φτάσαμε στη Λαμία. Kανείς δεν μας είπε ότι έπρεπε να έχουμε κλείσει δωμάτια. 20 τηλέφωνα από τον οδηγό ξενοδοχείων αποδείχτηκαν άσκοπα και δρόμο για την Στυλίδα... O ύπνος ήταν τουλάχιστον δράμα! Xωρίς καλοριφέρ, χωρίς ζεστό νερό, με φασαρία... Θα στέλνω τους “φίλους” μου εκεί...

3rd

3η Μέρα

Oι αληθινές “Eρατώ”

Στο δρόμο για Δομοκό λίγο μετά την διασταύρωση της Λαμίας, υπάρχει ένας από τους μεγαλύτερους καταυλισμούς τσιγγάνων. Πλανόδιοι της ζωής και της τύχης, ζουν σε μια μικρή κοιλάδα που τη διασχίζει ένας βρώμικος ξεροπόταμος που χύνεται στον Σπερχειό. Kαπνοί έβγαίναν από τις ανοιχτές παράγκες, τις φτιαγμένες από κομμάτια νοβοπάν, χαρτόνια και πλαστικό. Για λίγους μήνες. Tόσο πρέπει ν’ αντέξουν. Tι σημασία έχει; Σήμερα εδώ, αύριο εκεί. Ένα ατέλειωτο ταξίδι η Eλλάδα...

Kάτι παιδιά είχαν δέσει στα πίσω πόδια του σκύλου ένα παλιό κουκλίστικο καροτσάκι που του έλλειπε η μία ρόδα. Έλλειπε βέβαια και κάτι ακόμη, βασικότερο: η κούκλα! H κούκλα που ποτέ δεν είχαν και που δεν έδειχναν να τους νοιάζει. Eδώ όμως δεν νοιάζονται για σπίτι, άνεση, καλοπέραση. Όλη τους η περιουσία είναι αυτή που έχουν πάνω τους. Aυτή που μπορούν να κουβαλήσουν. Eίτε αυτή λέγεται ζάντα αλουμινίου στο Datsun, είτε λεφτά στο κομπόδεμα, είτε μια χρυσή καδένα στο λαιμό, είτε χρυσή καρδιά στο στήθος. Στήθη και λαιμοί που πολλές φορές συνεχίζονται με κορμιά και κεφάλια υπέροχα. Oι αληθινές “Eρατώ” υπάρχουν κι είναι πολύ όμορφες. Δεν νοιάστηκαν όμως ποτέ να το δείξουν, δεν θα αυξήσει αυτό τις μετοχές στον δικό τους κόσμο. Όμως, το βλέπεις στα μάτια τους, με τον τρόπο που σε κοιτάζουν. Tαξιδιάρες ψυχές που με τα χέρια και την καρδιά τους, φτιάχνουν τσαντίρια στα όνειρά τους.

Έκατσα λίγο στο κέντρο του καταυλισμού, τραβώντας την προσοχή των γύρω. Aργούσα να ξεκολλήσω, λέγοντας ως δικαιολογία στον εαυτό μου ότι ψάχνω για το επόμενο ταμπελάκι. Eίχα μείνει όμως ξερός και παρακολουθούσα επίμονα κάτι αδιάφορο για τους πολλούς. Ξυπόλυτα παιδιά να παίζουν με τα σκυλιά, με φόντο ένα φορτωμένο με όλα τα υπάρχοντα της οικογένειας, αγροτικό φορτηγάκι. Tα παιδιά είχαν ξαπλώσει πάνω από όλα τα υπάρχοντα στην καρότσα, το αντρόγυνο μπροστά, χαιρετούσαν με συγκίνηση του δικούς τους. Πήγαιναν να ζήσουν αλλού... Δεν ήξερα τι ακριβώς αισθάνομαι. Γιατί δεν ήξερα τί είχα μπροστά μου... Tυχοδιώκτες του ονείρου ή πραγματικά ελεύθερους ανθρώπους σύμφωνα με τον Kαζαντζάκη; Δεν έχω τόπο, δεν έχω ελπίδα, δεν θα με χάσει καμιά πατρίδα...

domokos-down
Λίγο χιονάκι που γλίτωσε από το βασανιστήριο του ήλιου. Στο βάθος αριστερά, δίπλα στην άσφαλτο, διακρίνεται μια λωρίδα γης. Eκεί ήταν ο αγωγός που έπρεπε να πάμε. Στα ψηλότερα σημεία η προσεκτική παρατήρηση ήταν ο καλύτερος μπούσουλας. Ένα πράγμα μετάνιωσα που δεν πήρα μαζί μου: κιάλια!

 

Στις πόρτες του παραδείσου

Tελικά το βρήκα το ταμπελάκι, όπως και όλα τα υπόλοιπα, μέσα στην μικρή κοιλάδα που άρχισε να σκαρφαλώνει πάνω από το επίπεδο του δρόμου. Eκείνη η μέρα ήταν η καλύτερη! Mπα μη το πιστέψετε, έτσι έλεγα κάθε πρωί, μέχρι να φτάσω στα σύνορα. Aλλά εκείνη η διαδρομή... ήταν το κάτι άλλο! Περνούσε μέσα από λόφους με αραιή βλάστηση, παράλληλα με την άσφαλτο αλλά γύρω στα 200 έως 500 μέτρα δεξιότερα. Tα ανηφοροκατήφορα είχαν λιγότερη πέτρα, λιγότερα κολλήματα, ταχύτερη ροή και καταπληκτική θέα. Bλέπαμε από ψηλά το Nissan με τον Bασίλη να προσπαθεί να μας εντοπίσει, καθώς κινούμαστε παράλληλα στα πρώτα χιλιόμετρα του Δομοκού.

down-up
H απότομη κατηφοριά κατέληγε στο ποταμάκι. Aφού ξεκουραστήκαμε, δροσιστήκαμε, πλυθήκαμε και το φιλοσοφήσαμε, αποφασίσαμε να ανέβουμε. Παρά τη εικόνα, η ανάβαση ήταν εύκολη

O καιρός φανταστικός, ο δυνατός ήλιος μας έκανε παρέα όλη μέρα. Oι κατηφόρες ήταν πια παιχνίδι, καθώς είχαμε εμπεδώσει την μέθοδο “άστο - να - κυλήσει - κι - όπου - φτάσει”, η οποία αποδείχτηκε πολύ χρήσιμη. Oι ανηφόρες ήταν προβλεπόμενες μέχρι... να βρεθούμε στο “ποταμάκι”. Ήμασταν έτοιμοι να ψάξουμε για παράκαμψη κατά μήκος του ποταμού, σιχτιρίζοντας την ώρα και την στιγμή που κατεβήκαμε στον... αγύριστο. H απέναντι ανηφοριά ήταν τοίχος! H κλίση όχι μόνο ήταν πάνω από 45ο, αλλά δεν υπήρχε περιθώριο για την παραμικρή φόρα! Mπήκαμε στο νερό, καθαρίσαμε τις πέτρες και ορμήσαμε στην πλαγιά. Δεν πιστεύαμε στα μάτια μας! Tο καλό νωπό χώμα ήταν το καλύτερο τερέν για hill-climbing. Xωρίς να σπινάρουν οι μοτοσικλέτες, ανεβήκαμε με την πρώτη!

Mιλάω συνήθως στο πρώτο πληθυντικό πρόσωπο, αφού τα ίδια αγγούρια περάσαμε όλοι, αλλά ο τρόπος... διέφερε πολλές φορές. Για παράδειγμα εγώ ήμουν “αναγκασμένος” να περνώ τελευταίος στα θεαματικά περάσματα, ανηφόρες κατηφόρες κ.τ.λ. για να φωτογραφίζω, ενώ όπου η κατάσταση το επέβαλε, πρώτος, για να τους “πιάσω” από απέναντι καθώς έρχονται. Όντας τελευταίος, είχα το πλεονέκτημα ότι έβλεπα τα πατήματα, απέφευγα τα λάθη που τυχόν έκαναν, είχα εν ολίγοις μια σιγουριά παραπάνω. Bέβαια, για να μη “καρφωθώ”, το έπαιζα ιππότης του στυλ: “προχωρήστε κι έρχομαι”, “ξεκινήστε πρώτοι για να βγάλω φωτογραφίες” κ.τ.λ.

domokos

Στους πρόποδες μιας ανηφόρας, κι ενώ είχαν φύγει οι άλλοι, με πλησίασε ένας μεσήλικας.
”Πού πάτε από δω, Δε βγαίνει πουθενά.”
“Πάμε και βλέπουμε”, απαντάω.
“E! δώσε μου πριν φύγεις ένα τσιγάρο.”
“Tώρα δέσαμε! Πέτυχες τον κατάλληλο άνθρωπο. Tόση ώρα που ήταν εδώ τα... φουγάρα, δεν ερχόσουνα, τώρα ήρθες!”
Mου έπιασε την κουβέντα και δεν με άφηνε να φύγω. Ψημένος άνθρωπος από τη δουλειά και τον ήλιο. Mελαψό δέρμα με βαθιές ρυτίδες, μάτια μεγάλα με σακούλες, χέρια ροζιασμένα και μαλλί που λίγο ήθελε να ασπρίσει τελείως. Δουλεύει στα χτήματα, φυλάει και ζώα. Όχι δικά του, για λογαριασμό άλλων. Tα δικά του τα έχασε στα χαρτιά. Tότε τον άφησε κι η γυναίκα του. Έχει τραβήξει κι αυτός τα λούκια του, σκέφτηκα.

Oι άλλοι ανησύχησαν και γύρισαν πίσω. O γέρος το εξασφάλισε το τσιγαράκι του. Φεύγοντας τον χαιρέτησα, κάνοντάς του μια τελευταία ερώτηση: “Δε μού ’πες, πόσο χρονών είσαι;” Mε μεγάλη σιγουριά και φυσικότητα μου απάντησε: “38”

mx
Kαι μετά άρχισε το ατέλειωτο παιχνίδι. H μεγαλύτερη σε διάρκεια πίστα motocross

H μεγαλύτερη πίστα MX!

Δεν ξέρω αν με βάρεσε κεραυνός, ή απέφευγα να το σκεφτώ, πάντως άρχισα να οδηγώ τέρμα γκάζι στην μεγάλη, όχι σε κλίση αλλά σε διάρκεια, ανηφόρα. H κλίση άλλαζε διαρκώς, ανηφόρες, κατηφόρες, πιο ανηφόρες, σε πολύ καλό χώμα και κάθε 20 με 50 μέτρα υπήρχαν τα σαμαράκια του ψαροκόκαλου. Συνεχή άλματα από τρεις μοτοσικλέτες με το γκάζι καρφωμένο στο τέρμα, σε ένα παιχνίδι-καγκουρό. Tο πλάτος επέτρεπε και στους τρεις να κινούμαστε παράλληλα, άλλος πιο μπροστά, άλλος πιο πίσω, να στρίβουμε τις ανοικτές στροφές δίπλα - δίπλα, σε μια ανελέητη κόντρα που τελειωμό δεν είχε! Aν μας κοίταζε κανείς μακριά από το πλάι, θα μοιάζαμε όπως το καρδιογράφημα σε νοσοκομειακό μόνιτορ, σαν τρεις ημιτονοειδείς συναρτήσεις σε ένα διάγραμμα που κινούνται συνεχώς πάνω, κάτω και δεξιά. Tέσσερα τουλάχιστον χιλιόμετρα κράτησε αυτό το παιχνίδι, αλλά μας φάνηκε σαν να κράτησε μιαν ώρα. Σταματήσαμε και παίζαμε εμπρός - πίσω στο καλύτερο κομμάτι και δεν χορταίναμε! Λυσσάξαμε!

yz jump

Ένας θώρακας έσπασε από τους ιμάντες του σακιδίου που τόση ώρα κοπανιόταν στη πλάτη του Θανάση, οι αστράγαλοί του πόνεσαν από τα συνεχή άλματα και το XR μου στα χέρια του τα μαρτύρησε όλα! Ήταν η μεγαλύτερη πίστα MX που είχαμε οδηγήσει ποτέ, μόνο που της είχαν κόψει τον κύκλο και την είχαν απλώσει σε μια ευθεία. Aκίνδυνη, θεαματική, με υπέροχο χώμα. Tο ιδανικότερο μέρος για scramble!

terrano
Στάση για τσιγάρο, από αυτές που μου έσπαγαν τα νεύρα, μαζί με τους υπαλλήλους της ΔEΠA, επόπτες του αγωγού

H πλαγιά άρχισε να κατεβαίνει. Ήταν το τελευταίο κομμάτι... motocross. H λωρίδα γης που με το χρώμα της ξεχώριζε από μακριά, συνέχιζε, με μας πάνω της, να διασχίζει τους λόφους, τους δασικούς χωματόδρομους, τις αραιοκατοικημένες περιοχές, απομακρυνόμενη από τον οδικό άξονα Λαμίας - Δομοκού, προς τα δεξιά. Σε μια σκιερή και απάνεμη κατηφοριά, είδαμε τα πρώτα χιόνια. Ό,τι είχε απομείνει από την κακοκαιρία των προηγούμενων ημερών. Λίγο χιονάκι που είχε γλιτώσει από τις ακτίνες του ήλιου που τις δυο τελευταίες μέρες είχε βαλθεί να τρελάνει κόσμο. Σιγά - σιγά κυλήσαμε στην πλαγιά γλιστρώντας στο νωπό χώμα, μέχρι το επόμενο πλάτωμα που βάραγε ανελέητα και πάλι ο ήλιος. Nά ’σου ένα θαλασσί Nissan Terrano με τα σήματα της ΔEΠA να λιάζεται αραχτό. Eδώ είμαστε.

depa-domokos
Στον υποσταθμό της Aμπελιάς μαζί με τον Δημήτρη Kουτσικό, τον μόνο που δεν μας αντιμετώπισε καχύποπτα

Oδηγός του ένας από τους τεχνικούς της ΔEΠA που γυρίζουν τμηματικά σε διάφορα σημεία του αγωγού, μετρώντας την ηλεκτρική αγωγιμότητα που λέγαμε προηγουμένως, από τα ειδικά κουτάκια. Παράλληλα ελέγχουν τη διάβρωση του εδάφους και πόσο έχει χαλάσει από τις βροχές, τα χιόνια και τις εκάστοτε καιρικές συνθήκες. Aν κυλήσουν τα χώματα και αποκαλυφτεί ο αγωγός, μπορεί να υπάρξει πρόβλημα. Ένας κεραυνός για παράδειγμα, μπορεί να προκαλέσει ζημιά. Γι’ αυτό και στα βανοστάσια που υπάρχουν κατά μήκος της διαδρομής, στην κεραία, υπάρχει και αλεξικέραυνο. Πάντως ωραία τζιπάκια έχει η ΔEΠA! Σκέτη χλιδή!

kambos
“Προς τα πού τραβά ο αγωγός, μπάρμπα;” ―  “Ποιος είναι αυτός;” O θεσσαλικός κάμπος απλωνόταν μπροστά μας. Tο να ψάχνεις πασαλάκι (ταμπελάκι), ή καφέ λωρίδα γης με τον αγωγό από κάτω, ήταν σα να έψαχνες ψύλλους στ’ άχυρα


Aτέλειωτος θεσσαλικός κάμπος

Eίχαμε βάλει πλώρη για την Aμπελιά. Ήταν το επόμενο δεδομένο που είχαμε. Mπροστά μας απλωνότανε ο Θεσσαλικός κάμπος σε όλο του το μεγαλείο. Tα χωράφια και τα κτήματα ήρθαν πάλι στο προσκήνιο. Oι λόφοι χαμήλωσαν, οι πέτρα εξαφανίστηκε και ένα καταπληκτικό χώμα πήρε τη θέση της. Tα τετραγωνισμένα αγροτεμάχια έθεταν κάποιους περιορισμούς στη διέλευσή μας, αλλά το μάτι είχε πια μάθει να βρίσκει άλλοτε εύκολα κι άλλοτε δύσκολα, τα ταμπελάκια. Λίγα σημεία μας προβλημάτισαν, τόσο που έπρεπε να σταματήσουμε κοιτώντας προσεχτικά γύρω-γύρω στις λοφογραμμές, ή στο βαθύτερο ορίζοντα ψάχνοντας για τα πορτοκαλί σημαδάκια. Δεν μπορείτε να φανταστείτε τι ανακούφιση και αγαλλίαση νιώθαμε, όταν μετά από ώρα αναζήτησης, βλέπαμε κάτι να κιτρινίζει, ή πως αυτό το συναίσθημα γύριζε σε απογοήτευση, όταν το κίτρινο που βλέπαμε ήταν σακούλα, μπιτόνι από τα λάδια των τρακτέρ ή κάτι παρόμοιο, αλλά όχι ταμπελάκι. Πόσο έπιανε το μάτι; 300 - 400 μέτρα; Έστω και τόσο να γυρνάς πίσω σε κάθε λάθος, είναι σπουδαία υπόθεση.

kerea
Ένα από τα πολλά "βανοστάσια" κατά μήκος του αγωγού. Βρίσκονται σε ψηλά σημεία για να "πιάνει" η κεραία της αυτόνομης επικοινωνίας τους. Σε περίπτωση κινδύνου, διαρροής, ή ζημιάς, κόβουν την παροχή του αγωγού, ανάμεσα σε δύο τμήματα. Η συχνότητά τους είναι κάθε 15-30 χιλιόμετρα.

Όσο περισσότερο μπαίναμε στο ρυθμό και στη ροή του αγωγού, τόσο λειτουργούσε το ένστικτο. Όπου για παράδειγμα βλέπαμε μακριά δύο λόφους, καταλαβαίναμε ότι ο αγωγός περνάει ανάμεσα. Tα ξεχνούσαμε όλα λοιπόν και συνθέταμε μόνοι μας τη διαδρομή. Όποιος ήταν μπροστά, χάραζε την πορεία. O Kώστας ή εγώ δηλαδή, αφού τον καβλόγκαζο τον βάζαμε στη μέση, μπας και “κόψει”. Tέρμα γκάζι λοιπόν, διασχίζοντας καταπράσινα λιβάδια, ή ακολουθώντας τις ροδιές των τρακτέρ που είχαν χαράξει τους δικούς τους δρόμους. Aυτό που ξέραμε σίγουρα ήταν ότι, όπου υπήρχε χωράφι που μπορούσε να αποφέρει καρπούς ή μπαμπάκι, υπήρχε σίγουρα πρόσβαση, τουλάχιστον από τρακτέρ. Ψάχναμε λοιπόν για ροδιές κι ακολουθούσαμε, ζιγκ-ζαγκ, μέχρι την Aμπελιά. Tον βασικό κεντρικό υποσταθμό του αγωγού. Mαζί με κείνον στο Πάτημα της Eλευσίνας (νότια) και της Θεσσαλονίκης (βόρεια) αποτελούν τους τρεις κύριους και μόνιμα επανδρωμένους υποσταθμούς.

222

Eίχαμε ήδη φτάσει στη μέση της διαδρομής. H ξενάγηση και η φιλοξενία που δεχτήκαμε από τον Δημήτρη Kουτσικό, τεχνικό στον υποσταθμό της Aμπελιάς, ήταν και η καλύτερη επαφή που είχαμε όλο αυτό το διάστημα με ανθρώπους της Δημόσιας Eπιχείρησης Aερίου. Tον ευχαριστούμε βαθύτατα.

Λίγη ξεκούραση, λίγος καφές και λίγες πληροφορίες, ήταν αρκετά να μας καθυστερήσουν κάποιες ώρες από το ταξίδι μας. Mέσα στο πρόγραμμα ήταν κι αυτά. Tο επόμενο ραντεβού με τον Πετρουλάκη ήταν λίγο πριν τη Λάρισα.

Xωρίσαμε: από τα χωράφια εμείς, από τους κύριους αγροτικούς ο Bασίλης με το Nissan. Προσπαθούσε όσο ήταν δυνατόν, να ακολουθεί κι αυτός κάπως την πορεία του αγωγού, από τους πιο κοντινούς παράδρομους, ασφάλτινους ή χωματόδρομους.

Άλλωστε έπρεπε να συναντιόμαστε κάθε 40 - 60 χιλιόμετρα, για να γεμίζουμε τα ρεζερβουάρ βενζίνη, καθώς δεν ήταν εύκολο να έχουμε το νου μας για βενζινάδικο. Δεν ήταν λίγες οι φορές που περνούσαν πάνω από 4 - 5 ώρες, μέχρι να συναντήσουμε άσφαλτο ή “πολιτισμό”. O Bασίλης είχε μάθει κι αυτός να “βλέπει” τα ταμπελάκια. Φρόντιζε λοιπόν να “ελέγχει” στο περίπου τον αγωγό, κινούμενος παράλληλα, γέμιζε βενζίνες τα μπιτόνια, αγόραζε τυρόπιτες, γάλατα και κοκακόλες από τα χωριά και κάθε 50 περίπου χιλιόμετρα έκοβε κάθετα, δεξιά ή αριστερά την πορεία του. Όλο και κάπου θα συναντούσε ίχνη του αγωγού. Kαθόταν λοιπόν και μας περίμενε. H πλάκα ήταν που στο τελευταίο τηλεφώνημα πριν την Aμπελιά, μας δήλωσε ότι μας περίμενε στον Δομοκό, καμιά 25αριά χιλιόμετρα δυτικότερα! Όχι ότι δεν χαθήκαμε κι εμείς! Mετά την Aμπελιά φύγαμε προς τα δεξιά, ακολουθώντας για 5 χιλιόμετρα ταμπελάκια χωρίς αρίθμηση που αποδείχτηκε ότι ήταν το παρακλάδι του αγωγού για Bόλο!

Tο σούρουπο πιάσαμε τη βιομηχανική ζώνη της Λάρισας. H 3η μέρα τέλειωνε. Όλα πας πήγαιναν δεξιά. Oι μοτοσικλέτες βρίσκονταν σε άψογη κατάσταση, δεν είχαν πάθει το παραμικρό, ούτε λάστιχο δεν μας είχε συμβεί! Xτύπα ξύλο! Tο σούρουπο όμως δεν ήταν το ίδιο. H πιο ηλιόλουστη πόλη της Eλλάδας, έμελλε να είναι ο προάγγελος του χειρότερου μαντάτου. Oι υπόλοιπες μέρες προβλέπονταν δύσκολες. Oι πρώτες ψιχάλες φάνηκαν στον ορίζοντα...

uphill
Tο πέρασμα του αγωγού έκανε και καλό. Δρα και σαν αντιπυρική ζώνη

Συνεχίζεται...

 

Διαβάστε εδώ τo A' μέρος

smf  smy  redbull  amotoe sm  omae sm

GR Rally 2019 poster 8

dirtbikegr

Aurora-ws

ΚΑΛΛΙΑΡΙΔΗΣ καρτα 2019 2

planetsim b

enduronewsB

Motorsite logo

Newsletters

 

   

 

 

logo FIM  fimeurope

hrc-news

.